Lära sig om reklam

I en värld där vi är konstant omgivna av budskap i olika kanaler blir det mer och mer relevant att förstå reklamens ursprung, intressenter och mekanismer. Om du är medveten om de sätt som avsändare vill påverka dig så är det lättare att ta medvetna beslut och inte alltför enkelt förledas av kommersiella intentioner. Olika typer av betalda budskap är förstås inget nytt fenomen men utformningen och kanalerna har ändrats. I radio, tv och tidningar har vi ofta förväntat oss annonser men på internet blir reklam mycket mer sofistikerad. Med hjälp av dagens teknik kommer du utsättas för personaliserade reklambudskap, baserade på ditt beteendemönster. Och ju mer relevant budskap, desto större chans är det förstås att du gör ett köp, laddar ner en app eller registrerar dig på en sida.

Ett exempel på strategiunderlag.

Reklamens spännande historia

Det var på 1800-talet, då läskunnigheten ökade, som reklamen fick fäste i västvärlden. Att finansiera tidskrifter, dags- och kvällstidningar med annonser var en modell som var framgångsrik redan då. Samtidigt ökade även utomhusreklamen i de större städerna. Reklam i radio och tv, samt i samband med biovisningar kom under 1900-talet och på 2000-talet blev internetreklamen en självklarhet. Ända sedan de första reklaminslagen så har företag jobbat med både de rena säljbudskapen och de som skulle bygga företagets varumärke. Man talar om så kallade ikoniska annonskoncept och filmer som gör att människor än idag snabbt kan dra sig till minne vilket varumärke det rör sig om och vilken känsla man associerar till företaget.

För att lära sig skapa reklam finns flera välrenommerade skolor i Sverige. En som till och med vunnit priset “Världens bästa reklamskola” är Berghs School of Communication, men även Forsbergs skola, Beckmans och nyskapande Hyper Island kan skryta med att ha examinerat några av de mest framgångsrika art directors, copywriters och liknande i landet. På skolorna läser man bland annat grafisk design, illustration, copywriting och reklamkunskap. På senare år harden växande spelsektorn gjort att man börjat med kurser inom game design och game art. Till programmen antas bara ett fåtal personer varje år och de sökande gör arbetsprover och visar upp portfolios för att intyga sin lämplighet i den tuffa konkurrensen.

Den svåridentifierade dolda reklamen

Man talar om två olika typer av reklam, den med en tydlig avsändare och den dolda reklamen. Den förstnämnda är ofta lätt att identifiera som just reklam i form av en annons med ett budskap och företagets logotyp och till exempel en hemsideadress. Den dolda reklamen kommer däremot i många och mer svårbedömda former. Vem har inte sett en James Bond-film och reagerat över både bilars och klockors logotyper till exempel? Och hur ofta exponeras du inte för ett varumärke som är placerat mitt på tröjan som ditt favoritfotbollslag bär. Produktplacering som den i populära filmer och tv-serier och sponsring som förekommer mycket inom sport är exempel på just dold reklam, den som inte klart och tydligt meddelar sitt budskap till dig men ändå finns där i bakgrunden så att du ska minnas den.

Något som också får allt större utrymme men trots det är dold reklam, är så kallad native advertising. I sådana sammanhang så tar företagen oftast hjälp av en journalist eller en som tidigare varit verksam inom yrket och låter denne skriva en artikel om ett ämne som relaterar till företagets produkter. Texten placeras sedan mitt bland äkta nyhetsartiklar och reportage, för att smälta in och näst intill lura läsaren att det är en redaktionell text. Det är lag på att den typen av inslag måste annonsmärkas men oftast görs det på ett ganska diskret sätt. Och med frånvaron av klatschiga slogans och grälla färger så har native advertising visat sig vara effektivt.

Reklam i många former

Reklam kan beskrivas på väldigt olika sätt, beroende på vem du frågar. För de som är födda på 80-talet eller tidigare så är reklam en sak, för så kallade “millennials” som är födda på 2000-talet så är det något helt annat. Där är sökmotorernas annonser vardag, de anpassade budskapen annonserna som följer dig på olika sajter och inte minst reklam via sociala medie-influencers. Och där står vi inför en spännande framtid, där man försöker att juridiskt hitta ett regelverk för att hantera inflytelserika personer som använder sina sociala medie-kanaler med både text, bild, ljud och video för att sprida reklambudskap för egen vinnings skull. En självklarhet att det ska få finnas men ännu inte hur det ska hanteras.